Emissions, non-caring, petrol, elektricity


Ända sen början har det gått utför.
Vi kan inte sakta ner nu
Hur vi än gör, kommer jorden gå under.
Och det är snart.
Bakterier blir mer toleranta, växthusgaserna fler, folk mördas.

Både människan och jorden går under snart.
Vi ska vårda världen som en människa. Men hur vårdas människor?

Varför tror jag att världen ska gå under?
På grund av allt det här.
Om femtio år är allt mörkt och jorden är en dystopi.
Och vi som drömde om paradiset.
Vi skaffar bara större bilar, större hus och byggnader, större företag.

Fast att vi kämpar med miljömärkning, rättvisemärkt, ekologiskt, miljövänligt, regler.
Alla bryr sig men ändå gör vi inget åt saken.
Som en vän sa till mig. Jag är vegetarian och vi firar inte jul. Jag är emot det här med överkonsumtion och alla bara handlar hela tiden.

Första: vi skiter i det.
Andra: vi bryr oss mer än vi gör.
Tredje: allt blir bara varmare och det lurar jorden; snart är den kall.

 

Utkast till en debattartikel på engelska. Hur ska jag ta ställning till det här. Vad ska jag angripa och försvara.
Jag kommer byta ämne i slutändan. Så blir det.

För vi vill ju mer än vi kan och gör, det är ju uppenbart.
Låt marken vi står på bli lika gungande, fallande och sjunkande som Titanic fö nittioåtta år sen.

Snart är det vi själva som spelar avslutningssonaten och ni minns ju att det började som en skakning på nedre däck. Den skakningen sattes igång för länge sedan och tremolot har nu övergått i diminuendo...

 

Den kalle natta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0